Search This Blog

Saturday, July 13, 2019

Memandu sendiri dari Hatyai ke Krabi...roadtrip

Dimsum Chabura

Bangun pagi2 sebab nak ke Dimsum chabura...omg ramai betul orang.

Lepas breakfast kita sambung ke kimyong market lagi...sambung beli kacang2 lagi dan sedikit pes2 makanan.bnyak jugak habis kat sini...
Disebabkan panas perut cepat lapar kitorg breakfast lagi...hahaha.orang sejuk yang lapar..orang ni setiap masa lapar.hahaha
Kali ni kat Hamid Restorant.Bagi saya x sedap pun.biasa2 jer.harga dalam 330bhat semuanya..

Siap sarapan untuk kali kedua kitorang terus jalan2 dekat ngn Lee garden Plaza.Pagi2 kat sini penuh ngn org jual baju semua. Ada yang dia bukak sementara sebelum kedai betul bukak.kira dia berniaga di kaki lima jer.Nanti kedai yang sebenar dah bukak ,dia tolak balik troli dia pergi ke tempat lain mungkin..

tgok diorg pagi2 tumpang berniaga depan kedai belum bukak

Apa yang saya beli yer masa ni, antaranya blouse 190 bhat ,seluar 100 bhat,selipar 150 bhat dan mcm2 lagi lah yg merepek2. Beli jugak mangga pulut.harga lebih kurang 40bhat x silap..
Dah shoping semua baru perasan bhat dah xder so kitorg cari CIMB nak keluar duit...terpusing2 gak lah nak cari.tapi jgn riso semua walking distance jer

Settle semua tepat kol 12 tgh hari waktu thailand kitorg cek out. Leceh sikit urusan cek out dia lambattt.But overall ok jer hotel ni..

Perjalanan diteruskan ke Krabi.kitorang decide terus ke Krabi.Jauh jugak dari Hatyai ke Krabi pada saya..penat jugak lah duduk dalam kereta...On the way tu saya singgah makan kat kedai nama dia Che-Ubong. Saya lunch situ .Kalau nak solat boleh sekali kat sini tau.ada surau.Saya makan telur dadar,tomyam ayam dan sayur kailan serta masing2 teh ais.Harga lebih kurang 330 bhat.

ingat tau nama kedai tu..dia ada tulis pakai papan tanda kecik dah nak dekat sampai ke kedai dia...saya terlepas tapi boleh lah uturn cuma nya jauh sikitlah kan....

simple je kedainya tapi sedap jugak...tak taulah kalo masa tu dah lapar..hehe

saya nasihatkan korg kalau nak ke krabi singgah makan sini sebab lepas kedai ni saya tak jumpa kedai yang diyakini makan.Mungkin ada tapi kalau malas dan tak nak was2 makanlah sini terus.Senang perut dah isi siap2 ..so bolehlah teruskan perjalanan dengan tenang.kalo lapar susah gak sebab tak dekat okayy..

Masa makan kat sini saya jumpa org Malaysia gak.Ada 2 kereta.borak2 semua .dia pergi konvoi dari rawang malam semalam...Driver tak tido okay dari malam..kuat betul...
mcm2 korg akan nmpak kalo otw ke krabi

on the way tuh jgn riso pasal toilet yer...toilet dia bnyak dan bersih.lagi bersih dari kat tempat kita.jalan dia mcm highway tapi bila dah nak dekat sampai tempat boleh uturn tu hati2 akan ada motor ke basikal ke situ.so ingat nampak je lmbang uturn silalah perlahan kan kereta...

Nak sampai krabi bnyak gak kitorg berhenti..Jakun lah katakan..hahaha.
Last kitorg sampai krabi dah dekat pukul 7.Kitorg terus ke Aonang.

Mmg plan nak bermalam kat Aonang so terus ke sana.Kitorg tak dapat hotel pun lagi...kan kitorg redah je kan.Cari2 kat agoda booking semua mcm x best jer.yg ada mahal semua.So kitorg decide walk in je lah..

Masa sampai Aonang tu ..sempatlah kitorg singgah aonang beach.Alhamdulillah cuaca baik.kitorg sempat tgok sunset..Cantik sgt..tp x sempat ambil gambar apapun sebab bateri masing2 dah mati...huhu

kitorg xlah lama sebab hari pun semakin gelap dan kitorg tak cari hotel lagi. nak tido mana kalo takde hotel??Badan dah penat..makin terasa letih..ye lah dari pagi kan.

cari punya cari last kitorg decide check in hotel AONANG ECO INN.. 1 malam lebih kurang 1500BHAT..

nih lah hotelnya agak selesa dan berbaloi dengan harga.parking tepi hotel je kereta.

Masa kitorg pergi ni 23 hb Dec hari ahad..yer mmg tak susah cari hotel sekitar aonang nih..banyak jer.tapi disebabkan kitorg cari hotel yang ada sediakan parking.tu yg limited sikit pilihannya..sebab bnyak hotel area sini tak provide parking. Husband x nak parking sepah2.dia risau.tuh yg lama sikit cari kena tanya betul2.

penat jugak tau cari...turun naik..ada yg saya mmg dah suka dah tapi xde parking.terpaksa cancel.Pada saya hotel area sini x lah mahal sgt.berbaloi dengan harganya dan betul2 kena dengan tempatnya. Kawasan perlancongan kan..

Bestnya walk in nih korg boleh tgok dulu biliknya mcm mana.kalo lepas dah tgok betul2 tak nak okay no problem.cari hotel lain.cumanya penat lah turun naik..mcm ada satu hotel tu saya suka sgt view cantik..parking ada..tapi sygnya bilik air takde paip.so cancel.org putih bolehlah.sementara boleh cari yg ada paip kenapa saya nak pilih yang takde paip kan..hihi

bila hotel dekat dengan masjid makanya kedai makan halal mmg onzz lah kat sini

hotel ni dekat ngn masjid ..kira area makanan halal lah.sonang.so kalo sesiapa tak nak naik motor ke nak jalan kaki je mmg senang..turun2 je makan.Dekat sangat ngn restoran bamboo yg famous tuh..cumanya kalo nak ke pantai jauh sikit but still boleh jalan tapi kalo org tak larat penat jugaklah.saya mlm tu belum sewa motor jalan kaki je ke pantai...ok lah bagi saya xpenat sebab happening sini.tak terasa jauh jalan... alih2 dah sampai.

mehla...merayap

malamnya kitorg lepak depan pantai je..x buat apapun.relax2 ambil angin dgn tgok gelagat org..:)