Search This Blog

Thursday, March 2, 2017

Sekejapan Tegalalang Rice Terrace Ubud




 Actually Tegalalang nih mmg agak dekat je lah ngn Gunung Kintamani.Eh dekat ke ek?ke  tak dekat sangat tapi adalah dalam 1 jam kot.kami pergi ke sini on the way balik dari  gunung kintamani.Korang boleh pilih sama ada nak pergi  waktu balik ke waktu pergi sebab  ia terletak di pinggir jalan utama menuju ke Kintamani .Macam saya, saya pilih masa balik. 

Nak dijadikan cerita  tak tulah rezeki ke nasib kurang baik ke apa dalam perjalanan ke sini kami telah bertembung dengan upacara kematian waga hindu di bali.so uols plan lah dengan sebaiknya.expect for delay yer kalo g mana2 destinasi di bali sebabnya jalan kat sini kdg2 ditutup kerana upacara keagamaan diorg.Diorg kat sini alim.:)

Mulanya kami tak tahu apa tapi kenapa jalan nih macam kereta x boleh jalan.jalan sikit dan asyiklah berhenti.lama pulak tuh.Fe dup jugak.tapi saya kalo tgh berjalan fed up pun x rasa tau.kalo berjalan biasanya mood saya nih baik2 ajer.Tapi saya syak nih mesti ada apa2 upacara nih.

Selang berapa minit antara jalan tak jalan tuh kami nampak sekumpulan orang, macam satu kampong keluar berarak.Yang perempuan siap berkebaya lace dan yang lelaki berbaju putih kebanyakannya.Jalan depan lagi sikit Nampak macam ada dalam 4 orang ke 6 orang menjulang keranda.

Yang peliknya diorg tak mcm sedih.mcm happy .macam menyambut perayaan.Keranda tuh ditolak ke kiri ke kanan.mcm2 gaya jugak saya tengok.Mengikut pak supir tradisi diorg kalo ada org kampong meninggal biasanya satu kampong akan berarak sampai ke tempat persemadian atau tempat dibakar.


Alrite…berbalik kepadat tegalalang Rice Terrace yang terletak tidak jauh dari pusat bandar Ubud. Apa yang boleh saya katakan suasana di sini sangat cantik. Padi di tanam secara bertingkat-tingkat.Sangat cantik dan kemas. Pada saya ia sesautu yg unik.Mungkin banyak padi yang ditanam mcm nih di bali tapi saya rasa di sini mejadi tumpuan sebab dia merupakan jalan utama.sangat senang nak pergi.naik motor pun boleh.nanti ada rezeki saya ke bali lagi saya nak merempit.In shaa Allah .


Kawasan tanaman padi nih taklah terlalu luas .dia padat dan kecik jadi saya rasa sebab tu ditanam secara bertingkat.Memaksimumkan penggunaan ruang.BIJAK.Kat sini susah nak parking.always full.sebab tuh saya cakap next time saya pergi saya nak merempit jer.hehe.macam lagi mudah.Ada bayaran parking dikenakan tapi saya x ingat berapa.

Kat sini xde nak buat apa melainkan menikmati pemandangan.tapi kalo uolss kuat sila lah pergi di lereng2 bukit tuh.mesti menarik.mcm saya ,saya x pergi.hehe.saya menikmati pemandangan dari atas je.
Em..bagi sesiapa yang nak shoping kat sini saya rasa best sebab sekali lalu saya tengok banyak barangan unik dan rare ada dijual di sini.Macam2 tau.Best tapi malangya saya x dapat pun singgah sebab pak supir saya tuh nak cepat …huhuhu sedihnyaaaa.Banyak sangat barang hiasan rumah.bestnya kannnn


Kat sini pun ada kedai kopi kalau2 siapa nak mengopi sambal menikmati pemandangan yang superb. Tapi ingat tau uolss cantik bagi saya mungkin biasa2 bagi korg. Setiap org tak sama kan citarasa. Mcm saya mmg sukakan nature.so saya rasa agak cantic lah. Yelah x bnyak tempat yg saya dapat pergi tp nih antara tempat yg saya pergi dan cantik. So x rugi tau kalo dah sampai bali korg dtg sini...

No comments:

Post a Comment