Search This Blog

Thursday, September 3, 2015

Maranjak Long House /Rumah panjang Maranjak Kudat Sabah



Hari ke dua kami mulakan dengan sarapan di kedai mamak berhampiran apartment kami.Sini nak cari kedai makan mmg mudah.tapi antara leh masuk atau x sahaja.bnyak mamak di sekitar apartment ni.
Pagi kami dah mulakan perjalan ke kudat.Misi kami adalah The tip of Borneo.Walaupun ini kali ke 2 saya masih jakun dan teruja..but being me who is always excited pasal berjalan…

On the way ke kudat rasa terlalu jauh berbandig first time saya pergi
Mungkin kerana dulu saya dari kundasang tapi nih dari KK agak jauh sedikit.tapi percayalah korang takkn boring  disebabkan jalan nak kesana memalui kota belud + kota Marudu yg pemandanggannya punya lh cantik.sawah terbentang luas dan sayup2 gunung kinabalu kelihatan.pemandangan yg jarang kita lihat.Maha besar Allah.Cantik sgt..saya suka.Perjalanan mmg mengambil masa yg lama hampir 3 jam lebih.

Kami sempat makan tengah hari otw ke kudat tuh.rasa2 dah area kudat kot atau kota marudu.saya pun x pasti.Keburukan saya ialah x boleh lapar.kalau lapar cepat2 isi perutnya.hehe

So sebelum sampai the tip of borneo saya mmg plan nak singgah sini….yeay rm3 sahaja masuk.murah tau kawan2.sila jgn lupa pergi yer


 saya ke sini cepat2 dan laju2 sebabnya ayah dan emak saya x turun sekali.Lepak je kat bawah.sebab nak ke sini kena naik tangga.mak n ayah saya x larat.

Nak tengok gambar dalam rumah panjang nih

Inside rumah panjang.
Bilik tidur juga disedikan untuk sesiapa yang nak merasai bermalam di sini.
tempat menjual cenderamata..beli tau kita bantu sekali diorg..murah je diorg jual.saya beli 2 mafla seagai kenangan.tambahan koleksi mafla selain sentiasa mafla JDT:)
Pemandangan di luar rumah panjang yang sangat mengasyikkan.Berangin sesaui untuk saya yg memang sukakan alam semulajadi dan kekampungan:)

Perjalaan di teruskan ke The tip of Borneo dan kudat Sabah...

No comments:

Post a Comment